Nasze Przedszkole bierze udział w następujących projektach:
„KUBUSIOWI PRZYJACIELE NATURY”
Cele projektu
- proekologiczna edukacja dzieci i zachęcenie je do ruchu już od najmłodszych lat.
- nauka troski o środowisko naturalne
- poznanie podstawowych zasad ekologii i dowiedzą
- promowanie zdrowego trybu życia i nawyków żywieniowych
„ZDROWE DZIECI” – PROJEKT MINISTERSTWA ZDROWIA
Cele projektu
- wzrost znajomości zasad zdrowego żywienia i znaczenia aktywności fizycznej wśród dzieci
- zwiększona świadomość roli wody dla zdrowia człowieka, owocująca większą częstotliwością sięgania po wodę w ciągu dnia i w trakcie posiłków
- wzrost rozumienia znaczenia warzyw i owoców w diecie – wraz
z podniesieniem w społecznym odbiorze ich atrakcyjności - większa codzienna aktywność fizyczna
- integracja całych środowisk wychowawczych – rodziców, opiekunów, personelu placówek i dzieci – wokół tematu zdrowego stylu życia i żywienia
„Z KULTURĄ MI DO TWARZY” – MIĘDZYNARODOWY PROJEKT EDUKACYJNY
Autor: Paulina Marcysiak – nauczycielka z Przedszkola Niepublicznego Piastuś w Inowrocławiu
Cele projektu:
- Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość
estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki. - Współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymiprzez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiającychrozwój tożsamości dziecka.
- Kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przezdziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, innedorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartościmożliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju.
Cele szczegółowe:
- Promowanie kultury wysokiej, wrażliwości na piękno.
- Rozwijanie poczucia estetyki poprzez kontakt ze sztuką.
- Współpraca z placówkami kulturalnymi i środowiskiem lokalnym.
- Wychowanie w duchu wartości, takich jak: dobro, piękno, altruizm, patriotyzm.
- Kształtowanie empatii i szacunku wobec osób starszych i niepełnosprawnych.
- Kształtowanie poczucia przynależności do kraju, regionu, zapoznanie z ich tradycjami
i historią w sposób dostępny dziecku. - Zapoznanie z normami i zasadami życia społecznego oraz ich przestrzeganie.
- Współpraca z rodzicami, włączanie ich do aktywnych działań na rzecz placówki
„ŚWIAT W PRZEDSZKOLU” – PROJEKT EDUKACYJNY
Autor: Polska Akcja Humanitarna
Cele:
Celem programu jest pokazanie poprzez zabawę i rozmowy, że wszyscy jesteśmy częścią świata. Odległe geograficznie wydarzenia wpływają na nas i mamy wpływ na to co się dzieje na innych kontynentach. Program wpisuje się w założenia edukacji globalnej i skupia się przede wszystkim na poszukiwaniu współzależności oraz wzmacnianiu otwartości na różnorodność.
„EUROPA I JA” – PROJEKT EDUKACYJNY
Autor: Ilona Broniszewska.
Cele:
- Przybliżenie dzieciom w wieku przedszkolnym i uczniom szkół podstawowych wiedzy na temat krajów znajdujących się w Europie,
- Zdobywanie nowych doświadczeń i rozwijanie zainteresowań dotyczących Europy,
- Pozyskiwanie nowych informacji na temat kultur innych państw,
- Integracja zespołu klasowego oraz rozwijanie umiejętności pracy w grupie,
- Integracja środowiska pedagogicznego realizującego Projekt,
- Wykorzystanie TIK w pracy nauczyciela,
- Nauka przez zabawę.
„CYFROWA PODRÓZ Z AWATAREM” – OGÓLNOPOLSKI PROJEKT EDUKACYJNY
Autorzy: Julia Adamska- Karpińska, Anna Wieczerzak, Ewelina Przybylska.
Cel główny:
- Rozwijanie kompetencji cyfrowych.
Cele szczegółowe:
- Wdrażanie do umiejętnego korzystania z nowoczesnych technologii.
- Obsługiwanie prostych aplikacji i programów komputerowych.
- Odróżnianie świata fikcji od realnej rzeczywistości.
- Uświadomienie zagrożeń związanych z korzystaniem z technologii.
„W TEKTUROWYM ŚWIECIE DOBRZE BAWIĆ SIĘ BĘDZIECIE” – OGÓLNOPOLSKI PROJEKT EDUKACYJNY
Autorzy – Ewa Bartczak-Sroka, Sandra Ciechowicz
Cele:
- Kształtowanie świadomości ekologicznej.
- Uświadamianie zależności stanu środowiska od działalności człowieka.
- Pogłębianie zainteresowań przyrodniczych.
- Uzmysłowienie roli papieru, tektury i kartonu w edukacji przedszkolnej.
- Rozbudzanie kreatywności.
- Nabieranie pewności siebie i kształtowanie własnej wartości;
„BAJKI POMAGAJKI” – OGÓLNOPOLSKI PROJEKT EDUKACYJNY
Autorzy – Sylwia Skirzewska i Małgorzata Szczepaniak
Cele:
- budowanie wiary we własne umiejętności, kształtowanie poczucia pewności siebie.
- Rozwijanie umiejętności dbania i troski o własne zdrowie i bezpieczeństwo w czasie pobytu w domu i poza nim.
- Kkształtowanie umiejętności zachowania się w sytuacjach zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu.
- Rozwijanie umiejętności doceniania wzajemnej pomocy, współpracy w grupie.
- Budowanie pozytywnej samooceny dziecka.
- Nabywanie umiejętności rozpoznawania podstawowych emocji tj. radość, lęk, smutek, złość, zaskoczenie.
- Dostrzeganie wartości przyjaźni w życiu człowieka.
”MAŁY MIŚ W ŚWIECIE LITERATURY” – MIĘDZYNARODOWY PROJEKT CZYTELNICZY
Autor – Aneta Konefał
Cele:
- Zachęcanie dorosłych do głośnego czytania dzieciom.
- Tworzenie warunków do różnorodnej aktywności dzieci w toku realizacji zadań stawianych przez nauczyciela.
- Wprowadzenie dziecka w świat literatury.
- Budzenie zaciekawienia książką przez zabawy, piosenki, twórczość plastyczną.
- Przekazywanie za pośrednictwem literatury wartości moralnych.
„EKOTRIKI NA KĄCIKI” – OGÓLNOPOLSKI PROJEKT „ZALAMAREK”.
Organizator: Przedszkole miejskie nr 17 im. Fryderyka Chopina w Toruniu. ul. Gagarina 210, 87-100 Toruń.
Cel ogólny: wychowanie kreatywnego, świadomego swoich możliwości przedszkolaka, posiadającego umiejętność współistnienia z przyrodą i podejmowania działań na jej rzecz.
Cele szczegółowe:
- stymulowanie dzieci do samodzielnej eksploracji świata
- kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych – upowszechnianie idei zdrowego stylu życia
- uświadomienie zależności między zdrowiem a ekologią
- rozbudzanie wyobraźni, kreatywności, rozwijanie zdolności artystycznych
- wdrażanie do zachowań akceptowanych społecznie, kształtowanie pozytywnych cech charakteru (chęć niesienia pomocy innym, empatia, odpowiedzialność)
- aranżacja kącików i ich wyposażenia z uwzględnieniem materiałów naturalnych i ekologicznych
- budzenie zainteresowania najbliższą okolicą i regionem – zrozumienie wzajemnej zależności człowiek
- przyroda – kształtowanie i utrwalanie zachowań proekologicznych, prawidłowych nawyków żywieniowych
- tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości przyrodniczo – ekologicznej poprzez obserwowanie, odkrywanie i eksperymentowanie
- wyrabianie emocjonalnego stosunku wobec natury, rozwijanie wrażliwości na potrzeby środowiska naturalnego
„TERAPIA RĘKI” – POROJEKT EDUKACYJNY
Organizator: Niepubliczne Przedszkole „Mała Akademia Odkrywcy” w Ząbkach. Autor: Magdalena Sidor – Minorczyk.
Cel ogólny: Usprawnianie motoryki małej wśród dzieci, uwrażliwienie dorosłych na aspekty związane z motoryką małą.
Cele szczegółowe:
- Podczas stale wykonywanych ćwiczeń zaobserwowane rezultaty.
- Ciekawe i kreatywne sposoby rozwijające motorykę dzieci.
- Rozwijanie sprawność fizycznej, stabilizacja posturalna i stabilizacja kończyny górnej.
- Kształtowanie umiejętności równowagi oraz orientacji w schemacie ciała.
- Usprawnianie napięcia mięśniowego.
- Usprawnianie funkcji wzrokowych oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej.
- Usprawnianie zmysłu dotyku.
- Rozwijanie umiejętności manipulacyjnych.
- Rozwijanie sprawności manualnych oraz grafomotorycznych.
„KIDS&SPORT-ZDROWO I SPORTOWO” – OGÓLNOPOLSKA AKCJA
Głównym celem akcji jest aktywizacja ruchowa dzieci do 10 roku życia. Ukazanie dzieciom jak fajne jest
uprawianie sportu, czy też ogólnie aktywność ruchową. Ile przynosi to radości, jak wpływa na sprawność,
samopoczucie, buduje relacje z innymi członkami grupy. Akcja ma też pokazać nauczycielom,
wychowawcom i opiekunom, że ćwiczyć można praktycznie zawsze i prawie wszędzie. W projekcie nie ma
zgody na łatwe wyjaśnienia, typu „u nas nie ma odpowiedniej sali”, „pogoda dziś jest nieciekawa” czy też
„gdybyśmy mieli takie wyposażenie to…”. Podczas zajęć, ale przede wszystkim też w przesyłanych co
tydzień materiałach, pokazane są gotowe propozycje ćwiczeń i zabaw.
Najlepszą i najskuteczniejszą metodą nauki dziecka, jest pokazanie mu dobrego, a w tym wypadku
zdrowego i aktywnego, modelu. Tymi modelami, mają być otaczający i wychowujący dzieci dorośli.
Zatem akcja zachęca do zmiany zachowań nie tylko dziecka, ale całej rodziny czy placówki edukacyjnej.
Po co to robić. Powodów jest kilka. Aktywne dzieci, to zdrowsi dorośli. Nie tylko pod względem fizycznym,
ale też psychicznym. Jak pokazują badania, dzieci, młodzież, a potem dorośli, którzy na co dzień uprawiają
sport czy też mają stały nawyk aktywności ruchowej uczą się lepiej, lepiej radzą sobie ze stresem i
wyzwaniami. W większym stopniu akceptują swoje ciało i rozumieją ograniczenia. Wreszcie łatwiej budują
relacje społeczne i potrafią się odnaleźć w nowej grupie rówieśniczej.
„DZIECIĘCE BAJANIE, CZYLI DZIECI DZIECIOM” – PROJEKT CZYTELNICZY
Autor –Anna Falkowska, wychowawca grupy Jeżyki
Projekt ma charakter otwarty i adresowany jest do uczniów SP w Jabłonnie chcących podzielić się ciekawą
propozycją książkową (adekwatną do wieku dzieci 3-5 lat) i pragnących sprawić radość swoim młodszym
kolegom z Przedszkola Gminnego w Jabłonnie
Celem projektu jest:
- Rozwijanie zainteresowań czytelniczych wśród najmłodszych.
- Inicjowanie mody na czytanie.
- Wzrost czytelnictwa wśród dzieci.
- Dzielenie się kulturą słowa.
- Pokonywanie swoich słabości i podnoszenie wiary we własne możliwości.
- Chęć sprawiania przyjemności innym.
- Doskonalenie umiejętności pięknego czytania.
- Integrowanie lokalnych środowisk.
„Z KICIĄ KOCIĄ MALUCHY ZMIENIAJĄ SIĘ W ZUCHY”
autor: Daria Bakowicz-Ryżyk oraz Przedszkole Baśniowa Kraina w Dobiegniewie.
Cel ogólny: propagowanie czytelnictwa wśród najmłodszych przedszkolaków, łagodna adaptacja do warunków przedszkolnych poprzez utożsamianie się z bohaterami książkowymi oraz rozwijaniem potencjału poznawczego dzieci.
Cele szczegółowe:
- Zachęcanie dzieci do samodzielnego sięgania po literaturę.
- Rozbudzanie zainteresowań czytelniczych wśród najmłodszych,
- Wdrażanie do prezentowania przez dzieci właściwych społecznie postaw boraz zachowań,
- Rozbudzanie ciekawości poznawczej dzieci.
- Rozwijanie zainteresowań oraz uzdolnień dzieci.
- Zachęcanie do aktywności poprzez wykonywanie różnorodnych zadań.
- Doskonalenie samodzielności przedszkolaków.
- Kształtowanie dojrzałości emocjonalnej i społecznej.
- Rozwijanie kreatywności dzieci oraz nauczycieli.
- Stwarzanie warunków do umiejętnego rozwiązywania problemów.
- Wspieranie nauczycieli w realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych oraz opiekuńczych.
- Stwarzanie możliwości ogólnego rozwoju dla dzieci i nauczycieli.